Автор: Мартин Войнов, Media & Business Intelligence Director в Dialogical.team

Dialogical.team е на пазара от 1 година, за която успява да се докаже като професионална дигитална рекламна агенция. Грижи се за своите клиенти в няколко направления, основното от които е медийното обслужване, в което са водещи експерти. Dialogical се диференцира на пазара с това, че запълва липсващата ниша в комуникационното дигитално обслужване, а именно адекватната употреба на данни. В момента създават свое собствено решение за управление на комуникациите онлайн, а именно система/платформа за оптимизация на процеса Клиент-Агенция; софтуер, който осъществява дълбочинен анализ на потребителските групи онлайн и респективното приложение на данните в практиката.

Едва ли за някого ще е изненада, ако ви кажа, че интернет  отдавна е факт от ежедневието ни. Днес около 71% от българското население е онлайн за една или друга цел. Онлайн пространството става основно средство за актуална информация, покупка на стоки и услуги, комуникация и забавление.

Така че, етое дин бърз преглед как, кога и защо използваме световната мрежа.

Най-използвани операционни системи

Най-използваните  операционни системи у нас са Windows 7 (35%) & Android (30%), след вани от Windows 10 (12%), Windows XP (9%) & iOS (5%).

Най-използвани браузъри и резолюции

Най-използваните браузъри от интернет потребители у нас са Chrome и Firefox, a най-използваните резолюции –1366х768 (22%), 360х600 (17%) & 1280×1024 с (8%) дял.

Интернет потребители във България

screen-shot-12-09-16-at-11-55-am

 

Смартфон достъп

Все повече българи ползват смартфони и по този начин са винаги онлайн. През 2016 година пенетрацията на умните телефони у нас достига над 50%, като през последната година дори се наблюдава тенденция използващите компютри, за да са онлайн, да намаляват от 70 на 67%. Това доказва твърденията на всички в маркетинга, че mobile е бъдещето; просто е по-удобно и чрез мобилния си телефон може винаги и на всяко място да си онлайн. Най-използваните марки мобилни устройства в България са Samsung с 37%, Apple – 21% & Lenovo – 13%.

Пенетрация на смартфони във България.                        Използващи компютър във България.

%d0%b0               %d0%b1

А таблетите?

Използването на таблети също бележи доста голям ръст в последно време. Само за последните 4 години потреблението им е нараснало над 3 пъти.

Пенатрация на смартфони във България.                         Какво правят българите, когато са онлайн през своя смартфон.

%d0%b2                 %d0%b3

Търсачките

Google определено доминира при използваните търсачки от българските потребители с внушителните 98% дял. 2% остават за други търсачки, като е доста възможно голяма част от използващите друг вид търсачка изобщо да не знаят каква точно използват, а да я ползват защото са си качили някакъв софтуер на компютрите и без да знаят са приели търсачката им по подразбиране да се промени.

Интересно е и какво търсят хората от България в Google, в списъка с топ 10 най-търсени неща за последните 30 дни на първо място е Facebook, а на трето Google

facebook
youtube
google
abv
prevodach
olx
mobile
translate
новини
фейсбук

Най-посещавани сайтове

При най-посещаваните сайтове от България според Alexa & SimilarWeb няма големи изненади – в топ 3 са Google, Facebook & Youtube, като в топ 10 според Alexa се нарежда абсолютно непознат за мен до този момент сайт, който оставям без коментар

Google.bg
Youtube.com
Facebook.com
Google.com
Bongcams.com
Zamunda.net
Abv.bg
Wikipedia.org
Vbox7.com
Olx.bg
Facebook.com
Google.bg
Youtube.com
Google.com
Abv.bg
Zamunda.net
Olx.bg
Vbox7.com
Wikipedia.org
bet365.com

Ето и топ 10 на най-посещаваните сайтове на български пъблишъри според audience.bg:

6

Facebook | Youtube в цифри

Както се видя, в топ 3 на сайтовете според Alexa & SimilarWeb са Facebook & Youtube, за които си струва да се кажат няколко думи.

Facebook определено е най-популярната социална мрежа както у нас, така и в цял свят. Българските акаунти там са около 3 300 000, като са разпределени горе-долу по равно мъже и жени. Интересното при Facebook потребителите в България е, че през компютър може да се достигне до около 2 300 000 акаунта, а през мобилно устройство – до 3 200 000.

Youtube от своя страна е най-голямата мрежа за видео, която се радва на не малък брой потребители и у нас. Поне веднъж месечно я посещават около 70% от българските онлайн потребители, като най-активни са хората на възраст до 35 години. Над 75% от Youtube потребителите до 25 години го посещават всеки ден. Най-голяма ползваемост на Youtube има във вечерните часове от вкъщи, като най-гледаното съдържание е музика, филми, сериали и комедийни предавания.

Друга социална мрежа, която заслужава внимание, е Instagram с около 500 000 български акаунта, като отново най-активни в нея са по-младите потребители на възраст до 30 години.

Multi Screening тенденции

Друг интересен факт е, че 55% от онлайн потребителите казват, че паралелно с гледането на телевизия са онлайн и гледат видео, което показва че традиционните медии и рекламите в тях трудно задържат вниманието на потребителите в днешно време, а именно – 61% казват, че са напълно фокусирани върху онлайн видео съдържанието, което гледат.

Въздействие на рекламата

Интересни данни за българите в интернет има и по отношение на вземането на решение за покупка на продукт, рисърчът за него и източниците, от които потребителите черпят информация. На въпроса „От какъв тип реклама онлайн потребителите са чули за първи път за продукт, който са купили?“ на първо място се нарежда онлайн рекламата с 39%, която изпреварва дори и телевизионната (36%) .

Интернет потребителите в България определено предпочитат да правят онлайн проучване за продуктите, които ги интересуват. 62% правят рисърча си през интернет, почти двойно повече от тези, които го правят на място (в магазин или шоурум) – 32%.

Източници: Consumers Baromenter, Google, ranking.bg, audience.bg, Facebook, Alexa, SimilarWeb, Google Trends

Автор

Мартин ВойновMedia & Business Intelligence Director @Dialogical

Lector @SoftUni Digital

Trainer @Google